מגזין הומלס / רכב

התחרות על שירותי הדרך

התחרות על שירותי הדרך

מי מנצח בתחרות על תשומת ליבם של "התקועים בדרכים"? חילוצי מתנדבים או שירותי דרך הניתנים על ידי ניידות שירותי דרך מקצועיים?

05/05/2021

התחרות על מתן שירותי דרך קיבלה תפנית משמעותית בשנים האחרונות בעקבות הופעתן של קבוצות מתנדבים ש"שפלשו" לתחום שירותי הדרך המקצועיים המורשים.

לאחר שנים רבות של תחרות בין חברות שירותי הדרך ועסקים כגון פנצ'ריה 24 שעות, שכללה בעיקר תחרות על מכרזים מול חברות הביטוח, (תחרות שלא בהכרח היטיבה עם הצרכן) הופיעו עמותות ומתנדבים אשר "גוזלים" מספר אסטרונומי של קריאות שירות מחברות שירותי הדרך המסורתיות.

על פי אתר "ידידים", נכון לתאריך 05.04.21 העמותה מונה 30,157 מתנדבים ברחבי הארץ, וכן בשנת 2019 העמותה סיפקה 318,176 בקשות לסיוע שנתנו בהתנדבות.

פשוט להבין כי 318 אלף קריאות שטופלו על ידי עמותת ידידים בלבד, נלקחו למעשה מחברות שירותי הדרך המסורתיות, מה שחייב את חברות אלו לבצע שינויים מרחיקי לכת בהתנהלות שלהם.

בנוסף לכך, בשנים האחרונות החלו חברות ליסינג (לדוגמא "שלמה סיקסט") שעד כה סיפקו שירותי דרך ללקוחות החברה בלבד, לספק שירותי דרך גם ללקוחות חוץ, כמו גם חברות גרירה (לדוגמא "דרכים" ו-"שגריר"), הוסיפו לסל השירותים שלהם שירותי דרך.

אז מי מנצח בתחרות על תשומת ליבם של "התקועים בדרכים"?

על פי האמור בכתבה ולשמחת "התקועים בדרכים", המסקנה ברורה -  ניידות השירות המקצועיות הובסו על ידי עמותות ומתנדבי שירותי הדרך.

 

האם חברות שירותי הדרך המקצועיים יעלמו מהמפה?

נהגים רבים מעדיפים לקבל שירותי דרך מקצועיים (אנשי מקצוע בעלי הסמכה וביטוח) ולא להיעזר בשירותי מתנדבים לכן לדעת רבים אין סכנה מוחשית כי חברות מקצועיות יעלמו ממפת שירותי הדרך.

אופי התקלה קשורה ישירות להחלטה שלנו האם להיעזר בשירותי מתנדבים או שירות מקצועי. בתקלות מורכבות למשל כגון חשמל רכב או מכונאות, גרירה וכדומה, רבים יעדיפו שירות מקצועי.

לעומת זאת בתקלות פשוטות (ולא מורכבות) כגון החלפת גלגל, מילוי דלק ותקלות שאין בהם צורך בהסמכה מיוחדתמ או ידע מיוחד, בא לידי ביטוי היתרון בשימוש בשירותי דרך/שירותי חילוץ של עמותות המתנדבים.

 

הקשר בין שירותי דרך לרשתות חברתיות

פריחת הרשתות החברתיות והתגבשותן של קבוצות חברים אינטרנטיות בעלות עניין משותף הביאו גם להופעתן של קבוצות שירותי דרך התנדבותיים שמטרתן היא מתן סיוע מהיר ככל האפשר בכל מקום בו אתם נתקעים.

רשתות התנדבותיות אינטראקטיביות אלה מציעות שירותי דרכים זמינים 24/7, לעיתים על ידי בעלי מקצוע מיומנים מאוד.

אך לצד השירות החינמי המהיר והזמין לא קיימת אחריות כל שהיא לאיכות השירות.

בזמן שהחברות הוותיקות והמובילות בתחום שירותי הרכב מנהלות ביניהן מאבקים חסרי פשרות על נתח שוק תיקוני דרכים מול חברות הביטוח, תוך שהן שועטות קדימה לעיתים עד כדי ניסיונות רמיסה הדדיים, צצו והופיעו בתחום קבוצות מאורגנות המנסות לספק סיוע התנדבותי מהיר לנתקעים בדרכים - להלן שירותי דרכים ללא עלויות וללא התחיבויות.

 

דוגמא לרשתות חברתיות של מתנדבי חילוץ דרכים:

 

  • "ידידים" סיוע בדרכים - קבוצה ותיקה יחסית שלה גם אתר אינטרנט וגם שירות מענה טלפוני 24/6.
    הטלפון 053-3131310

יש סבירות לקבלת מענה גם בשבת לפנייה ע"י מתנדבים שאינם שומרי שבת.

  • "אחוקים" - ארגון מתנדבים חדש יחסית שמונה כ-70,000 חברי קבוצת פייסבוק שמקיימים מוקד המופעל על ידי מתנדבים.
    טלפון: 058-7000110 . 

יכול להפנות אותכם לחבר קבוצת הפייסבוק הזמין בקרבתכם.

  • "תופעת טבע"  - רשת חברתית של חובבי ספורט מוטורי בעיקר שנכונים לבצע חילוצים גם לרכבי שטח. הרשת מתפעלת חמ"ל 24/7 ומונה אלפי מתנדבים.
    טלפון: 1700-707-609  

יפנה אתכם לקבלת שירותי דרך התנדבותיים.

 

העמותות מספקות שירותי דרך כגון: תיקון פנצ'ר, החלפת גלגל או החלפת מצבר בדרך או בשטח, ואפילו חילוץ על ידי תיקונים מכניים קטנים הניתנים לעיתים בהתנדבות.

כאמור רשתות התנדבותיות אלה הציבו אתגר משמעותי בפני החברות הגדולות והקטנות המספקות שירותי דרך ללא עלות.  האתגר של החברות המסורתיות הוא בתחום הזמינות ובתחום המחיר. אך חשוב לציין כי תיקונים המבוצעים בהתנדבות אינם מגיעים עם אחריות ולא תמיד ברורה רמת המקצועיות של "המתקן".

בכל מקרה שינוי זה גורם אט אט לאיזון של רמות המחירים של חברות המספקות שירותי דרך.

 

שינויי תקנות ורגולציה שהשפיע על התחרות במתן שירותי הדרך

תקנות התעבורה מתייחסות במפורש לצורך בשירותי דרך במטרה לאפשר לרכב להמשיך בנסיעה או לפנות את הרכב מהדרך. 

מטרת התקנות היא שמירה על הדרך פנוייה אך גם שמירה על ביטחון הנוסעים והמחלצים כאחת.  לא בכדי חברות למתן שירותי דרך מחויבות ברישיון ועמידה בקריטריונים מקצועיים על פי התקנות לתפעול שירותי מכונאות ניידים.

לדוגמא:

תקנות התעבורה, תשכ"א-1961. תיקון רכב בדרך תק' (מס' 3) תש"ל-1970.

תקנה 154 מציינת כי:

  •  אין לתקן רכב במקום ציבורי. 
  • נתן לתקן רק כאשר הקלקול קטן וכן יש לבצע את התיקון תוך 24 שעות 
  • כאשר מדובר על תיקון פנצ'ר או החלפת גלגל יש לבצע זאת מחוץ לתוואי הדרך. אלא אם כן אין הדבר ניתן.

 

דוגמה נוספת בתחום הרגולציה:

אשר ממש לאחרונה נחתמה על ידי שר התחבורה:  "תקנות  רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב (מוסכים), התש"ף –2020"...

שירותים של מוסך נייד

  1. (א) בעל רישיון להפעלת מוסך נייד רשאי לתת שירותים אלה בלבד, לפי סוגי הרכב המפורטים להלן:

(1)לרכב, למעט טרקטור או מכונה ניידת -

(א) תיקוני חירום של אחד או יותר מאלה:מערכת ההצתה.מערכת הדלק;מערכת הקירור;מערכת החשמל;

(ב) חילוץ רכב עד להגעתו למוסך;"...

 

תקנות אלה מגבילות משמעותית את סוג השירותים שניידת שירותי דרך יכולה לספק ללקוחותיה מצד אחד אך מחייבות לפנות את הרכב במידה ולא ניתן לתקנו מיידית.

 

אז מי מרוויח ומי מפסיד מהתחרות בתחום שירותי הדרך?

נוכחותם של גורמים התנדבותיים אשר מוכנים לספק שירות חינמי זמין למי שנתקע בדרך מאפשר למי שנתקע בדרך לבחון את האפשרויות העומדות בפניו.

אם התקלה היא פשוטה ייתכן וסיוע התנדבותי יכול לפתור את הבעייה ולאפשר לכם  להמשיך בשגרת היום.

מאידך אם מדובר בתקלה מורכבת יותר ייתכן והבחירה בהזמנת שירותי דרך מקצועיים (דרך הביטוח או חברה פרטית), היא העדיפה.

 

סיפור דרך לדוגמה:

בעל רכב 4X4 נועז, אשר נתקע בפקק בדרך הביתה ממקום העבודה החליט "לחתוך" לדרך עפר ולנסות לחסוך בזמן ההגעה. למזלו הרע אירע לו פנצ'ר כפול כאשר שני הגלגלים השמאליים עלו על אותו יתד סימון נסתר בירידה מהכביש הסלול לדרך העוקפת.

סיוע של מתנדב יאפשר לו להחליף את הגלגל הרזרבי אך לא יפתור לו את הבעייה אלא רק קריאה לניידת שירות מקצועית תאפשר לו לשוב במהירות האפשרית לשגרת הערב המתוכננת שלו.

 

לסיכום ניתן להגיד כי כל תקלה היא לגופה. כדאי לבדוק מה הפתרון לתקלה שלכם זמינותו ומחירו ורמת המקצועיות של מי שהזמנתם לטפל בתיקון התקלה אך כל זאת בהתחשב בגורמים כגון אחריות, מקצועיות, וביטחון.

 




 

כתבות נוספות

 


עוד בהומלס

דירות ונדל"ן

דירות להשכרה

דרושים

דרושים

רכב

רכב יד שניה

יד שניה

יד שניה